/ Ons werk / Nieuwe website Loten.nl

Nieuwe website Loten.nl

Loten.nl is hét episch centrum van alle loterijen in Nederland. Je vindt er alle informatie: van trekkingsuitslagen tot de laatste acties.

/ Ons werk / Nieuwe website Loten.nl

In het kort

Op piekmomenten komen er enorme aantallen bezoekers op loten.nl. Op het hoogtepunt waren dat er 8000 (!) per minuut.

De site kan dat aan, omdat we hem zeer efficiënt hebben geprogrammeerd en de gegevens hebben gecentraliseerd. Alle data wordt hierbij met 1 request opgehaald.

Bezoek website

Loten.nl

Loten.nl is van, voor en door New Fountain. Daarover straks meer. Loten.nl is hét episch centrum van alle loterijen in Nederland. Je vindt er alle informatie: van trekkingsuitslagen tot de laatste acties. Bezoekers kunnen ook loterijen vergelijken of hun loterij opzeggen.

Het technische brein: onze eigen Jeroen de Beurs

Het ontstaan

“Loten.nl bestaat sinds 2011 en zeven jaar later zitten we op de derde versie. De aanleiding voor het ontstaan was een vraag van onze partner Zon Webwinkels. Zij hadden het domein over en vroegen of wij daar iets mee konden. We hebben marktonderzoek gedaan en er bleek nog geen professionele site te bestaan waar je alles over loterijen kon vinden. Dus die hebben wij gemaakt. Er is in Nederland een beperkt aantal loterijen (nu negen) met een kansspelvergunning. Alleen die loterijen staan op loten.nl.”

Laboratorium

“Enerzijds is deze site commercieel interessant en anderzijds is het voor ons de perfecte plek om te experimenteren. We doen met loten.nl veel relevante ervaring op, bijvoorbeeld met pagespeed-optimalisatie, maar ook op andere vlakken.”

Onze klanten plukken de vruchten van deze testervaring. Loten.nl is ons laboratorium.

Bezoekerspieken

“Gemiddeld krijgt loten.nl 125.000 unieke bezoekers per maand, met enorme pieken na een trekkingsuitslag. Het toppunt is de Oudejaarstrekking, dan trekken we op één dag 400.000 bezoekers. En dat gaat goed! Dat komt omdat loten.nl optimaal is geprogrammeerd binnen WordPress. Anders kan de server het niet aan en klapt die eruit. Normaal gesproken zou dit de procedure zijn: je voert je lotnummer in, waarna de site met de server moet communiceren. Dat hebben wij anders gedaan. Bij loten.nl is de code zo geoptimaliseerd, dat zo’n server request niet nodig is. Alle informatie, bijvoorbeeld de trekkingsuitslag, staat gecodeerd op de betreffende pagina.”

Laadsnelheid

Sinds kort (lees: mei 2018)  is laadsnelheid bij Google ook een SEO-criterium. Daarbij verlies je aan conversie op het moment dat een site langer laadt dan 2 seconden. De homepage van loten.nl laadt in 0,4 seconde. Hij is zo opgebouwd dat alleen het meest noodzakelijke wordt geladen. Op het moment dat een bezoeker op de site komt, worden de advertenties niet meteen getoond (en dus ook niet geladen, dat scheelt tijd). Zodra de bezoeker gaat scrollen, verschijnen de advertenties. Bijkomend voordeel is dat ze dan ook meer in het oog springen. Datzelfde principe passen we nu ook toe op bijvoorbeeld cookiemeldingen op sites van klanten.”

“We gebruiken eigen code en zo min mogelijk plug-ins. Daardoor is deze versie drie keer sneller dan de vorige. We hebben uitgebreid geëxperimenteerd met Google PageSpeed en het lukt ons om die voor loten.nl naar 100/100 te krijgen. Alleen is dat geen doel op zich.”

Uiteindelijk gaat het altijd om de beste ervaring voor de bezoeker en niet voor Google.

Data centraal beheerd

“Stel dat er een nieuwe loterij in Nederland bij komt. Dan kunnen wij die makkelijke toevoegen aan loten.nl, omdat we alle gegevens hebben gecentraliseerd. We hoeven de informatie van die loterij, zoals de prijs van een lot, maar op één plek in te voeren. Vervolgens zie je die lotprijs op elke gewenste plek op de site terugkomen. En als de prijs van een lot verandert, hoeven we die wijziging dus maar op één plek door te voeren. De rest gaat vanzelf. Dat maakt het beheer makkelijk en komt de laadsnelheid ten goede. En het is typisch zo’n product uit ons laboratorium dat we goed kunnen toepassen bij websites van klanten.”

loten
  • Loten.nl homepage desktop
  • Loten.nl acties desktop
  • Loten.nl loterijen desktop

SEO-techniek

“Loten.nl is voor ons het perfecte laboratorium om nieuwe SEO-technieken te testen. Denk bijvoorbeeld aan structured data, geoptimaliseerde URL-structuur of link-structuur. Alle SEO-technische wijzigingen houden we nauwlettend in de gaten. Vaak heeft een simpele wijziging in de code grote gevolgen voor het aantal bezoekers. Zo kan het dat loten.nl nu gemiddeld 125.000 bezoekers per maand heeft, alleen door middel van vergaande SEO-techniek. Alle kennis die we hiermee opdoen, passen we uiteraard toe op sites van klanten.”

Onze corebusiness is het bouwen van websites. Technische SEO (zoekmachineoptimalisatie) is daar een zeer belangrijk onderdeel van.

Desktop Design
Tablet Design
Mobile Design

Interesse?

We komen graag met je in contact. Laat je gegevens achter en wij bellen!

Liever bellen? 023 - 534 8040