Nieuwe website Team Sportservice

3 provincies, 15 regiokantoren én een nieuwe identiteit.

/ Ons werk / Nieuwe website TeamSportservice

In het kort

Het bord spaghetti dat het dienstenaanbod van Team Sportservice eerst leek, hebben we sliertje voor sliertje ontward. Net zo lang tot we precies wisten welke diensten er zijn en voor wie die van belang zijn.

Waarom New Fountain?

Onze klanten vinden (en eerlijk is eerlijk, wij ook) dat wij goed zijn in het gestructureerd en gebruiksvriendelijk presenteren van veel content. En reken maar dat Team Sportservice veel content heeft. We vragen net zo lang door tot we precies weten hoe een bedrijf of organisatie in elkaar steekt. Dan inventariseren we wat we aan wie gaan vertellen.

“New Fountain is echt de proceseigenaar; dat geeft vertrouwen en rust.”

 

Bezoek website

Team Sportservice

Team Sportservice werkt aan de maatschappelijke inzet van sport en bewegen, met als doel om iedereen te laten profiteren van de positieve effecten ervan.

Ze ondersteunen en begeleiden scholen, overheden, zorgcentra en verenigingen die zich bezighouden met sport en bewegen. Dat doet Team Sportservice in de vorm van advies, kennisoverdracht, begeleiding of uitvoering. Zo nemen bijna 300 medewerkers van Team Sportservice in bijna 20 gemeenten de lokale uitvoer van het sportbeleid voor hun rekening.

Onze contactpersoon: Enrico Damo, Manager Markt, Kennis & Strategie

Voorbereiding

Enrico had bij het definiëren van de nieuwe visie, missie en strategie al bedacht dat er een splitsing moest komen tussen informatie voor de consument en voor de (betalende) klant, zoals gemeenten en scholen.

Het lastige is dat er verschillende belangen spelen. Onze betalende doelgroep is niet per se de eindgebruiker.

Eerst hebben we met Enrico geïnventariseerd welke diensten Team Sportservice aanbiedt. Dat zijn er heel veel. En we hebben bekeken wat hoort bij de zogeheten frontoffices; de kantoren van Team Sportservice die in de gemeenten opereren. Daarnaast hebben we nagedacht over de manier waarop we de content aan de bezoeker tonen.

Bij dit project waren nog twee partijen betrokken. Ontwerpbureau PingPong leverde het basisdesign voor de site aan. Dat hebben wij verder uitgewerkt. En S&D Interactive Media bereidde de zoekmachine-optimalisatie voor. Zij leverden SEO-advies en migratiebestanden aan.

Van onoverzichtelijk naar overzichtelijk

In september 2017 gingen Sportservice Noord-Holland, Sportservice Zuid-Holland en Sportservice Utrecht verder onder een nieuwe naam: Team Sportservice. Niet alleen de naam was nieuw, ook de visie, missie en strategie zijn opnieuw gedefinieerd. Dat was meteen een logisch moment om de 27(!) bestaande websites op de schop te gooien. Op al die sites stond een brij aan informatie voor verschillende doelgroepen. Het was al met al een onoverzichtelijk geheel en ook SEO-technisch niet optimaal. Tijd dus voor een nieuwe website, of eigenlijk twee: één voor betalende klanten (gemeenten, zorginstellingen, scholen en sportverenigingen). Dat is teamsportservice.nl. En één voor de consument: jouw.teamsportservice.nl/aalsmeer. Of slash haarlemmermeer, of slash lopik. En dat voor alle gemeenten waar Team Sportservice het sportbeleid uitvoert.

Landingspagina’s

Voor de klantensite is het vooral belangrijk om bezoekers meteen binnen te krijgen bij de informatie die ze zoeken. Het doel is dat ze contact opnemen.

De diensten van Team Sportservice zijn weliswaar verdeeld in categorieën, maar het is niet gezegd dat een bezoeker deze categorisering automatisch volgt. Daarom hebben we voor de klantenwebsite gekozen voor een navigatiestructuur met ingangen per sector en per thema. Op deze manier kan de bezoeker op behoefte door de website navigeren, in plaats van die categorisering te moeten volgen.

New Fountain heeft ons laten inzien dat we sterke landingspagina’s moeten hebben. Dan komen bezoekers meteen op de juiste plek op de site binnen wanneer ze googelen. Dat is grote winst. Bezoekers nemen nu vaker contact met ons op, en meteen met de juiste persoon. Vroeger werden we geregeld gebeld met de mededeling ‘Ik weet niet waar ik moet zijn, dus ik begin maar bij de receptie’. Die tijden zijn voorbij.

Voor een hoge conversie is aan iedere pagina een specialist van Team Sportservice gekoppeld. Zo weten bezoekers altijd meteen bij wie ze terecht kunnen voor meer informatie.

Centraal beheren content

Voor de consument (de mensen die gebruikmaken van de diensten van Team Sportservice) hebben we een website ontwikkeld die Team Sportservice in alle gemeenten kan inzetten.

Een website die we snel kunnen kopiëren naar een nieuwe gemeente waarin Team Sportservice actief wordt. Heel schaalbaar dus. Per gemeente zie je bijvoorbeeld welke activiteiten er zijn en wanneer die zijn. De basis is een vast format en een deel van de content is in alle gemeenten gelijk, zoals de informatie over Team Sportservice. Die content wordt beheerd vanuit het hoofdkantoor.

Standaard is zoiets niet mogelijk in WordPress, maar dat hebben wij op maat gemaakt.

Clusteren

Door alle 27 websites te clusteren, zorgen we ervoor dat alle consumentenwebsites van Team Sportservice van elkaars waarde profiteren. Dit hebben we gedaan door voor allemaal dezelfde URL te gebruiken.

Vergelijk het met een winkelcentrum waar de winkels profiteren van elkaars nabijheid. Het winkelcentrum als geheel is populairder dan een verzameling van losse winkels. Voorheen hadden alle sites een eigen URL, nu staat er één sterk domein online.

Wireframe

Zeker bij een organisatie met zo veel diensten voor verschillende afnemers, is het wireframe een onmisbaar onderdeel van het proces vóórdat we echt gaan bouwen. In het interactieve wireframe kan de klant namelijk zien hoe de website uiteindelijk zal werken.

Je moet zien hoe het wordt, anders krijg je geen overzicht

Enrico heeft daar goed gebruik van gemaakt. “Je moet zien hoe het wordt, anders krijg je geen overzicht en blijft het net een groot bord spaghetti. Het wireframe hebben we ingezet om draagvlak in de organisatie te creëren en om feedback te krijgen. Het was heel fijn dat we collega’s op die manier konden meenemen en mee laten denken.”

Migratie

Je kunt je voorstellen dat een migratie van 27 naar 2 websites een flinke klus is. De Google-posities van de oude sites moesten natuurlijk behouden blijven. Dat hield in dat we zo’n 25000 geïndexeerde pagina’s hebben omgezet.

Deels kon dat geautomatiseerd en de rest (ongeveer 10 procent) hebben we handmatig gedaan. Bij het live gaan van de nieuwe sites zat Team Sportservice, net als elke klant in de opleverfase, in de ‘hypercare-stand’. Twee New Fountain’ers zaten er drie dagen lang bovenop, onder andere door continu te testen.

Het live gaan was een hectische tijd, maar iedereen bij New Fountain stond klaar om zo nodig bij te sturen.

Dit zegt Team Sportservice

New Fountain is een combinatie van een hoop aspecten. Ze snappen de techniek, de bedrijfsbelangen, de communicatie en de marketing. Ze denken overal over mee.

Interesse?

We komen graag met je in contact. Laat je gegevens achter en wij bellen!

Liever bellen? 023 - 534 8040