Een nieuwe , gebruiksvriendelijke en inspirerende website, vol met SEO-techniek, snel en flexibel in beheer.

Oja, en de nieuwe site vervangt 12 oude sites!

De opdracht

Surfana is een surfcollectief met surfscholen, -kampen en -vakanties en een festival. Al deze elementen waren op twaalf verschillende websites gezet. Om het collectief echt als een collectief neer te zetten is in samenspraak met SDIM (onze online marketing partner) besproken dat er 1 nieuwe site moest komen die alle andere sites zou vervangen.

Het versplinterde linkprofiel moest worden samengevoegd. De aanname is dat 1 domein sterker is dan alle domeinen los bij elkaar. Daarnaast biedt deze opzet veel sterkere mogelijkheden voor cross selling.

Bekijk hier de website van Surfana

Wireframes voor duidelijkheid

De eerste fase in dit project was het opzetten van uitgebreide wireframes. Het combineren van alle oude sites in 1 nieuwe site vormde de grootste uitdaging. Hoe krijgen we al die informatie overzichtelijk op 1 domein? Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn wat hij bij Surfana kan afnemen en op welke locatie.

De organisatie biedt veel verschillende diensten aan en ook nog eens op diverse locaties in binnen- en buitenland. De gedetailleerde wireframes gaven meermalen stof tot discussie maar hebben geleid tot een helder inzicht bij zowel de klant als bij ons over de te realiseren website. Een stevige basis voor de te ontwikkelen website dus.

Flexible content

Om de grote diversiteit aan pagina’s in een systeem te vangen en beheersbaar te houden voor Surfana, is gekozen voor een opzet op basis van flexible content. Dat betekent in feite dat er een bibliotheek met elementen is die door de klant kan worden gebruikt om pagina’s mee op te bouwen. De elementen zijn voorzien van diverse instellingen en zo kan bijvoorbeeld een contentblok eenvoudig voorzien worden van kleur en foto’s.

De gekozen opzet stelt de klant in staat om vrijwel elke pagina op te bouwen die hij kan bedenken, binnen de eerder vast gestelde lay-out, met keuze voor aanpassingen in kleur en beeld. En dat allemaal zonder vertragende visual builder zoals die vaak in WordPress wordt gebruikt met alle problemen van dien. Dubbele winst dus!

SEO-techniek

De bouw van de site is begeleid door SDIM. Aangezien het verbeteren van de online vindbaarheid een van de onderdelen van de opdracht was heeft SDIM zich niet ingehouden met SEO-advies. De nieuwe setup is daarnaast snel in laadtijd, een belangrijk onderdeel van goede vindbaarheid. Door de keuze voor het opbouwen van de pagina’s middels flexible content, hebben we volledige controle op welke scripts waar laden. Waar veel WordPress thema’s gebruik maken van een visual builder voor gebruiksgemak, hebben wij die dus niet nodig, maar bieden we wel de flexibiliteit in beheer en pagina indeling. En dat zonder dat er bakken met scripts en stylesheets onnodig worden ingeladen. Het resultaat? Een snelle een lichte website waarin het voor zowel de klant als voor ons na oplevering eenvoudig is om aanpassingen door te voeren.

Het resultaat

Een maand na livegang kwamen de eerste SEO-resultaten binnen. En die waren verbluffend goed. Zoekwoorden waarmee de oude sites al scoorden zijn verbeterd en de site scoort op heel veel nieuwe relevante zoekwoorden, ook op de generieke zoals “surfen”. De site ziet er goed uit en is prettig in beheer. Alle content van de 12 vervangen sites is op de juiste plek terecht gekomen, is overzichtelijk en vindbaar voor de gebruiker. Op naar de zomer dus, wij kunnen alleen nog maar zeggen: choose the good life!