/ Blog / De Not-so-Quick Start Guide

De Not-so-Quick Start Guide

/ Blog / De Not-so-Quick Start Guide
Frans Eldering

Gisteren ontving ik als gevolg van mijn aanmelding bij een netwerk een uitnodiging voor het interne communicatieplatform. Uiteraard wilde ik gelijk aan de slag en gelukkig kreeg ik, naast een aanmeldlink, ook een Quick Start Guide. Handig, dacht ik. Deze quick start guide telt echter 8 pagina’s! Da’s niet zo quick wat mij betreft. Bovendien ben ik net als de gemiddelde websitebezoeker niet zo dol op lange stukken tekst dus heb ik de not-so-quick start guide maar gelaten voor wat het is.

Eerst systeem optimaliseren

Wanneer u overweegt een Quick Start Guide te ontwikkelen voor uw website of online applicatie, is het wellicht aan te raden eerst de werking van je applicatie te optimaliseren. Als u wilt dat gebruikers uw website of applicatie begrijpen, zult u zich in hen moeten verplaatsen en het systeem zo inrichten dat het bijna niet verkeerd kan gaan. Usability design heet dat in ons vak. En als je denkt dat het echt niet duidelijker kan nodigt u een paar mensen uit om enkele veel voorkomende scenario’s te testen. U zult zien dat gebruikers heel kundig zijn in het misbruiken van uw systeem.

Low hanging fruit

Usability testing is erg nuttig en hoeft niet duur te zijn. Wij testen regelmatig een design of functionaliteit met slechts 3 testpersonen. Gewone mensen, zonder voorkennis die een scenario krijgen voorgelegd in combinatie met enkele taken. Uiteraard testen we de taken waarvan we het liefste hebben dat mensen die probleemloos kunnen uitvoeren zoals het boeken van een hotel in het design van Hampshire Hotels. Wanneer 3 van de 3 testpersonen dezelfde fout maakt, is de kans zeer aannemelijk dat nummer 4 tot en met 25 die fout ook zal maken. Zinloos om door te testen dus. Dan is het in mijn ogen intelligenter om dit probleem eerst te tackelen voordat er weer testpersonen worden uitgenodigd. Dit noemen wij het plukken van het low-hanging-fruit. De appels waar men het makkelijkst bij kan worden door iedereen geplukt.

Regelmatig zijn onze klanten aanwezig bij dergelijke testen en dat maakt veel indruk. Doordat het doel van de site of applicatie zo duidelijk is voor de klant, is het voor hem of haar moeilijk voor te stellen dan een bezoeker bepaalde links, informatie of knoppen niet kan vinden. Het bijwonen van een gebruikerstest waarin gebruikers worstelen met een systeem, is voor de klant dan ook vaak een bewustwording van het nut van goed design.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Interesse?

We komen graag met je in contact. Laat je gegevens achter en wij bellen!

Liever bellen? 023 - 534 8040