Klantcase: Online bierbeleving bij Jopen

Craftbierbrouwerij Jopen is bekend geworden door zijn onderscheidende craftbieren en brouwerij, grand café en restaurant in de Haarlemse Jopenkerk. Behalve met goed bier en beleving manifesteert Jopen zich ook succesvol op het web. Het Haarlemse webdesignbureau New Fountain heeft daarvoor gezorgd.

Ondernemersechtpaar

Jopen behoort aan een ondernemersechtpaar. De commerciële leiding is in handen van de vrouwelijke helft van het duo: Lydian Zoetman-Ordeman. “Ik ken Frans Eldering, de eigenaar van New Fountain, al heel lang. Hij heeft ons enorm geholpen in de periode dat we Jopen opgestart hebben. Toen de Jopenkerk Haarlem in 2010 startte en we een begrip werden in Haarlem en omgeving, is de relatie zakelijk alleen maar verdiept.” Oprichter en algemeen directeur van Jopen, Michel Ordeman schreef ruim twintig jaar geleden een afstudeerscriptie over cafébrouwerijen. Tijdens zijn studentenperiode verzamelde hij bier-enthousiastelingen om zich heen, die een stichting oprichtten om Haarlem, voor het 750 jarig bestaan, weer als bierbrouwersstad op de kaart te zetten. Dat was het begin van Jopen. Inmiddels is Jopen drie vestigingen rijker: de Jopenkerk Haarlem, het Jopen Proeflokaal Waarderpolder en distilleerderij, grand café en restaurant de Jopenkerk Hoofddorp Inmiddels heeft het bedrijf haast 150 mensen in dienst en slaat het ondernemersechtpaar zijn vleugels over de grenzen uit.

Zelfs een bekende commercial van de Rabobank gaat over deze succesvolle onderneming.

Online beleving

Ze zijn meer dan een websitebouwer maar kunnen een ondernemer echt goed helpen online verder te komen.

“Voor ons is een goede website heel belangrijk”, zegt Lydian. “Het is branding aan de ene kant, maar ook de webshop is heel belangrijk. We hadden vorig jaar een verdubbeling van de verkopen via de webshop. Belangrijk daarin is dat we goed gevonden worden. Daarin heeft New Fountain ons heel goed geholpen. Ze zijn meer dan een websitebouwer maar kunnen een ondernemer echt goed helpen online verder te komen.”

In 2016 leverde de webdesigner een nieuwe website en vernieuwingen van de huidige sites van Jopen op. Lydian: “We hebben er een nieuwe locatie bij; de Jopenkerk in Hoofddorp. Dat is op zich een reden om de sites te vernieuwen. Wat we communiceren is niet makkelijk. Aan de ene kant consument gerelateerd voor onze eigen locaties en aan de andere kant richten we ons op retailers en supermarkten in 23 landen. Ook wederverkopers halen hun informatie op internet. Dan kun je alleen maar een goede functionerende website maken als de bouwer zich verdiept in de branche. Frans Eldering kent alle ins en outs en heeft hier een adviserende rol, dat maakt hem onderscheidend. Een website bouwen kunnen er veel maar een website maken die echt voor je werkt, daarin is New Fountain onderscheidend.”

Verdubbeling in online verkopen

Een website bouwen kunnen er veel maar een website maken die echt voor je werkt, daarin is New Fountain onderscheidend.

Het gaat dan niet alleen om het visuele aspect, maar ook de rapportages die het bezoekersgedrag in kaart brengen, op basis waarvan Jopen marketingcampagnes opzet.

“Dit jaar willen we weer een verdubbeling in online verkopen,” zo spreekt Lydian haar ambitie uit. “In de toekomst moet de site sneller en meer interactief worden. Ik wil graag de doorlooptijd in het introduceren van een nieuw bier korter maken. Dan moet sneller de content beschikbaar worden en sneller bekend worden onder de doelgroepen. Het afgelopen jaar hebben we 62 verschillende bieren gemaakt waarvan er standaard 16 in het programma zitten. Er valt dus best veel te communiceren.

Snelle groei

Er zijn plannen bij Jopen om de komende jaren de productiecapaciteit te verdubbelen van 40.000 hectoliter naar 80.000 hectoliter. In de speciale bovengistende bieren is het de grootste brouwerij in Nederland.

“Wij zitten in een zo snel veranderende markt dat we continue onze communicatie moeten blijven aanpassen”, zegt Lydian. “Ook onze doelgroepen verschuiven; ons publiek wordt steeds jonger. Waar we vroeger bier verkochten aan de iets oudere consument, zie je nu dat jongeren gaan voor de beleving van speciale bieren. Daar hoort ook een atmosfeer bij waar zij zich thuis voelen. Maar niet te jong, je moet 18+ zijn om de website te mogen bezoeken. Het leeftijdsslot is wettelijk verplicht. We moeten ons aan de regels houden ondanks dat je het in communicatief oogpunt niet zo prettig vindt.”

Meedenken

We eisen gewoon veel; bedrijven die daaraan voldoen steunen we altijd. Daar is New Fountain een heel goed voorbeeld van.

Jopen levert in 23 landen. De website is er in vijf talen en wordt zelfs binnenkort in het Chinees uitgebracht. De taalvarianten zijn binnen dezelfde website aangebracht. Het levert een hoog bezoek op de website op, die mede daardoor steeds beter gevonden wordt. Er is nog veel te doen voor New Fountain en Jopen.

Lydian: “Het goede van Frans is dat hij altijd wil meedenken. Ook over zaken die niet op zijn terrein liggen, adviseert hij welke richting we zouden moeten gaan, of brengt ons in contact met bedrijven die ons kunnen helpen. Wij zijn loyaal naar onze leveranciers en zeker naar bedrijven die ons op deze manier helpen. We eisen gewoon veel; bedrijven die daaraan voldoen steunen we altijd. Daar is New Fountain een heel goed voorbeeld van.”

Artikel: PRStory